Connect with us

سلام!دنبال چه میگردی دوست من؟

مدرسه پوکرفا

تخته نرد

تخته نرد یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های تخته‌ای شناخته شده است. تاریخچه آن را می‌توان به کشف‌های باستان شناسی در بین النهرین در حدود 5000 سال باز‌گرداند

تخته نرد

تخته نرد یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های تخته‌ای شناخته شده است. تاریخچه آن را می‌توان به کشف‌های باستان شناسی در بین النهرین در حدود 5000 سال باز‌گرداند. این یک بازی دو نفره است که در آن هر بازیکن دارای پانزده مهره‌ (چکرز) است که مهره‌ها طبق بیست و چهار جایگاه (خانه) با انداختن 2 تاس حرکت می‌کنند. مهره‌های بازی تخته نرد: چکرز، سنگ، پیاده، دیسک، خال، ژتون و غیره نامیده می‌شوند. هدف نهایی این است که مهره‌های یک بازیکن زودتر از بازی خارج شود، یعنی همه پانزده مهره‌ از صفحه تخته نرد بیرون انداخته شود.
تخته نرد شامل ترکیبی از استراتژی و شانس (ریختن تاس) است. در حالی که تاس ممکن است نتیجه یک بازی را تعیین کند، بازیکن قویتر با استراتژی بهتر با انجام یک سری از بازی‌ها می‌تواند به پیروزی برسد. با هر بار ریختن تاس، بازیکنان باید گزینه‌های بی شماری را برای جابجایی مهره‌های خود انتخاب کرده و حرکت‌های احتمالی حریف را نیز پیش بینی کنند. مانند شطرنج، تخته نرد نیز مورد مطالعه دانشمندان کامپیوتر قرار گرفته است. با توجه به این تحقیقات، نرم افزاری تخته نردی ساخته شده است که قادر است بازیکنان کلاس جهانی را شکست دهد.

چیدمان تخته نرد

هر طرف تخته نرد دارای یک مسیر از 12 جایگاه به شکل نعل اسب است که در کل این جایگاه‌ها، از یک طرف تا طرف دیگر صفحه از 1 تا 24 به ترتیب شماره گذاری می‌شوند. هر بازیکن با پانزده مهره‌ شروع می‌کند، دو مهره‌ در شماره 24، سه مهره‌ در شماره 8 ، و پنج مهره‌ در هر کدام در شماره‌های 13 و 6 قرار می‌گیرند. دو بازیکن مهره‌‌های خود را در جهت مخالف، از شماره 24 به سمت شماره 1 حرکت می‌دهند.به جایگاه‌های شماره 1 تا 6 صفحه خانگی یا صفحه داخلی و به جایگاه‌های شماره 7 تا 12 صفحه بیرونی گفته می‌شود. شماره 7 به عنوان نقطه انسداد یا فشار و شماره 13 به عنوان نقطه میانی شناخته می‌شود.

آموزش پوکر حرفه ای

شروع و نحوه انجام بازی و حرکت مهره‌ها

برای شروع بازی، هر بازیکن یک تاس را می‌اندازد و به صورت توافقی کسی که تاس بزرگتر (یا کوچکتر) بیاورد بازی را با ریختن تاس‌ها شروع می‌کند. هر دو تاس باید کاملاً صاف در روی تخته نرد قرار بگیرند. سپس بازیکنان با نوبت‌های تناوبی در هر دور، دو تاس را می‌اندازند.
بعد از انداختن تاس‌ها، بازیکنان باید مهره‌های خود را با توجه به شماره‌های نشان داده شده بر روی هر تاس، حرکت دهند. به عنوان مثال، اگر بازیکن دو تاس 6-3 بیاورد، بازیکن باید یک مهره را شش خانه به جلو و مهره دیگر یا همان مهره را سه خانه به جلو حرکت دهد. تفاوتی در اولویت انجام بازی بر اساس شماره تاس وجود ندارد. اگر بازیکنی دو تاس یکسان یا به اصلاح جفت بیاورد، باید هر عدد تاس را دو بار بازی کند. به عنوان مثال، یک 5-5 به بازیکن اجازه می‌دهد تا چهار حرکت پنج تایی را انجام دهد. اگر بازیکن نتواند هر یک از اعداد تاس را بازی کند آن حرکت از بین می‌رود و نوبت به بازیکن بعدی می‌رسد، ولی در صورتی که انجام بازی با عدد یک تاس، به شما اجازه بدهد که عدد دوم را نیز بازی کنید، این یک حرکت اجباری است و بازیکن باید حتماً این بازی را انجام دهد.
در حین حرکت مهره‌ها، یک مهره ممکن است روی هر خانه‌ای که خالی باشد یا توسط یک یا چند مهره که از قبل اشغال شده باشد، فرود بیاید. اگر مهره بازیکن در خانه‌ای قرار بگیرد که دقیقاً توسط یک مهره مخالف اشغال شده باشد، در این حالت به اصطلاح مهره حریف زده شده (خورده) است و در وسط تخته نرد روی فاصله بین دو طرف صفحه بازی قرار می‌گیرد. یک مهره هرگز نمی‌تواند روی خانه‌ای که توسط دو یا چند مهره بازیکن مخالف اشغال شده است، فرود بیاید. بنابراین، هیچ خانه‌ای هرگز به طور همزمان توسط مهره‌های هر دو بازیکن اشغال نمی‌شود. در تعداد مهره‌های که می‌توانند همزمان یک خانه‌ را اشغال کنند هیچ محدودیتی وجود ندارد.
مهره‌هایی که روی نوار وسط تخته نرد قرار می‌گیرند باید قبل از اینکه بازیکن حرکت دیگری انجام دهد، از طریق صفحه حریف دوباره وارد بازی شوند. تاس 1 اجازه نشستن مهره در خانه شماره 24 (1حریف)، تاس 2 در خانه شماره 23 (2حریف)، و به همین ترتیب تاس 6 اجازه ورود به خانه شماره 19 (6 حریف) را می‌دهد. مهره‌ها نمی‌توانند در خانه‌ای که توسط دو یا چند مهره مخالف اشغال شده است وارد شوند. مهره‌ها حالت اول در خانه‌های خالی یا حالت دوم در خانه‌ای که توسط یک مهره ‌مخالف اشغال شده است، وارد می‌شوند. در حالت دوم، مهره منفرد زده می‌شود و روی نوار وسط قرار می‌گیرد. در آن واحد می‌تواند بیش از یک مهره روی نوار وسط باشد و تا زمانی که همه مهره‌های موجود در وسط تخته نرد که متعلق به یک بازیکن است دوباره وارد صفحه بازی نشوند، بازیکن نمی‌تواند هیچ مهره دیگری را جابجا کند. اگر صفحه حریف کاملاً ” بسته ” باشد (یعنی هر شش خانه شماره 24 تا 19 توسط دو یا چند مهره اشغال شده باشند)، اجازه انداختن تاس تا باز شدن یکی از خانه‌ها از بازیکن گرفته می‌شود.

خارج کردن مهره‌ها

هدف نهایی این است که هر بازیکن تمام مهره‌های خود را وارد خانه خود (خانه‌های شماره 1 تا 6) کند و در نهایت آنها را از بازی خارج کند یا به اصطلاح بیرون بریزد. از تاس 1 می‌توان برای خارج کردن یک مهره از خانه‌ شماره 1، تاس 2 از خانه‌ شماره 2 و به همین ترتیب استفاده کرد، اگر هنگام ریختن تاس جفت بیاید، بازیکن می‌تواند 4 مهره را از خانه مربوط به عدد تاس مورد نظر بیرون بریزد. اگر همه مهره‌های بازیکن در خانه‌های‌ با شماره کمتر از عدد نشان داده شده توسط تاس قرار داشته باشند، بازیکن می‌تواند آنها را بیرون بریزد، اما اگر عدد تاس، کمتر از شماره خانه‌های اشغال شده توسط مهره‌ها باشد و در خانه‌ای که در تاس آمده، مهره‌ای نباشد بازیکن باید مهره‌ها را از خانه‌های شماره بالاتر به پایین‌تر حرکت دهد و سپس با تاس‌های بعدی آنها را بیرون بریزد. اگر در حین بیرون ریختن مهره‌ها، یکی از آنها توسط مهره حریف به هر طریقی زده شود، پروسه بیرون ریختن مهره‌ها متوقف شده و بازیکن باید مهره زده شده را طبق روال گفته شده در بالا دوباره از طریق خانه حریف وارد بازی کرده، به خانه خود بیاورد و آن را از بازی خارج کند. برای هر تعداد مهره زده شده، این روند باید انجام شود.
اولین بازیکنی که پانزده مهره خود را بیرون بریزد، برنده بازی است و یک امتیاز به دست می‌آورد. اگر بازیکن تمام مهره‌های خود را قبل از اینکه حریف حتی یک مهره خود را خارج کند، از بازی بیرون بریزد، حریف به اصطلاح ” مارس ” شده و بازیکن 2 امتیاز کسب می‌کند. اتمام بازی با رسیدن به امتیاز تواقفی بین دو بازیکن (معمولاً 5) به انجام می‌رسد.

ارسال دیدگاه

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

اخبار

سه کازینو‌ی دیترویت در ماه آگوست مجموعاً ۶۹.۳میلیون دلار برنده شدند، که اولین ماه فعالیت آنها پس از تعطیلی‌های دولتی بود که چهار ماه...

مدرسه پوکرفا

تاس (که معمولاً به صورت دوتایی است) اشیا کوچک و قابل پرتاب با اضلاع مشخص هستند که می‌توانند در چندین موقعیت قرار بگیرند. آنها...

مقالات

او یکی از بزرگترین نامها در ورزش است و بیشترین طرفداران را در رسانه‌های اجتماعی  در بین سایر ورزشکاران جهان دارد.کریستیانو رونالدو فوق ستاره...

مقالات

پوکر مسلماً محبوب ترین بازی کارتی در جهان امروز در هر دو بازی‌های کازینو‌ و آنلاین مجازی است. یادگیری زیاد سخت نیست...