Connect with us

سلام!دنبال چه میگردی دوست من؟

تاس
تاس

مدرسه پوکرفا

تاس

تاس (که معمولاً به صورت دوتایی است) اشیا کوچک و قابل پرتاب با اضلاع مشخص هستند که می‌توانند در چندین موقعیت قرار بگیرند. آنها برای تولید اعداد تصادفی…

تاس (که معمولاً به صورت دوتایی است) اشیا کوچک و قابل پرتاب با اضلاع مشخص هستند که می‌توانند در چندین موقعیت قرار بگیرند. آنها برای تولید اعداد تصادفی‌، معمولاً به عنوان بخشی از بازی‌های میزی، از جمله بازی‌های تاسی، بازی‌های صفحه‌ای، بازی‌های نقش آفرینی و بازی‌های شانس مورد استفاده قرار می‌گیرند.
قالب سنتی، مکعبی است که هر شش صورت آن با تعداد نقطه (خال) متفاوت از یک تا شش مشخص شده است. هنگام پرتاب یا غلتاندن، متوقف می‌شود و یک عدد صحیح تصادفی از یک تا شش را در سطح فوقانی آن نشان می‌دهد که احتمال آمدن هر عدد با دیگری مساوی است. تاس‌ها همچنین ممکن است به صورت اشکال چند وجهی یا نامنظم باشند و ممکن است به جای خال‌ها، صورت‌هایی با اعداد یا نمادها داشته باشند. تاس‌های تقلبی به گونه ای طراحی شده‌اند که برخی از نتایج را نسبت به نتایج دیگر برای تقلب یا سرگرمی تغییر دهند.

تاریخچه تاس

تاس قبل از تاریخ ثبت شده استفاده می‌شده است، و مشخص نیست که از کجا منشا گرفته شده است. این نظریه وجود دارد که تاس‌ها به منظور طالع بینی از استخوان یا سُم حیوانات ایجاد می‌شدند، که در اصطلاح عامیانه به آنها استخوان بند انگشت می‌گفتند. بازی سِنِت در مصر باستان با پرتاب چوب‌های دو طرفه مسطح انجام می‌شد که نشان دهنده تعداد مربع‌هایی بود که بازیکن می‌توانست حرکت دهد و بنابراین به عنوان نوعی تاس عمل می‌کرد. بازی سِنِت 3000 قبل از میلاد و تا قرن دوم بعد از میلادی بازی می‌شد. شاید قدیمی‌ترین تاس شناخته شده به عنوان بخشی از یک بازی تخته نرد در شهر سوخته، یک مکان باستان شناسی در جنوب شرقی ایران، که تخمین زده می‌شود مربوط به2800-2500 سال قبل از میلاد باشد، از خاک درآورده شده است. تاس استخوانی مربوط به منطقه اسکارا برای در اسکاتلند مربوط به 3100–2400 سال قبل از میلاد است. حفاری‌های انجام شده از گور‌های موهنجو دارو، محل استقرار تمدن دره سند، تاس‌های سفالی را کشف کرد که مربوط به 2500–1900 قبل از میلاد است.
بازی‌هایی که شامل تاس هستند در لیست بازی‌های هند باستان و بودایی وجود دارد. چندین ذکر کتاب مقدس مربوط به ” قرعه کشی با تاس ” وجود دارد. استخوان بند انگشت یک بازی مهارتی بود که در یونان باستان انجام می شد که شکل مشتق شده چهار طرف استخوان دارای مقادیر مختلف مانند تاس مدرن است.
گرچه قمار غیرقانونی بود، اما بسیاری از رومی‌ها قمار‌بازانی پرشور بودند که از بازی‌ای با تاس که به عنوان آلم لودره معروف بود لذت می‌بردند. تاس رومی دو اندازه داشت. تالی‌ها، تاس‌های بزرگی بودند که روی چهار ضلع آنها یک، سه، چهار و شش حک شده بود. تسرا تاس‌های کوچکتری بودند و اضلاع آنها اعداد از یک تا شش بود. تاس‌های بیست طرفه به قرن 2 میلادی و مصر بطلمیوسی برمی‌گردند.دومینو و کارت‌های بازی به دلیل تحولات تاس در چین به وجود آمدند. انتقال از تاس به کارت‌های بازی در چین در حدود سلسله تانگ اتفاق افتاد و مصادف با انتقال فن آوری از نسخه‌های خطی به کتاب‌های چاپی سنگی بود. در ژاپن از تاس برای بازی کردن یک بازی معروف به نام سوگوروکو استفاده می‌شد که دو نوع دارد. ” بَن سوگوروکو ” شبیه تخته نرد است و مربوط به دوره زمانی هیان است، در حالی که ” ای سوگوروکو ” یک بازی مسابقه‌ای است.

موارد استفاده تاس

تاس‌ها از طریق دست یا از ظرفی که برای این کار طراحی شده است به سطح زمین پرتاب می‌شوند. هنگام قرار گرفتن روی زمین سطحی که رو به بالا است، ارزش پرتاب را معلوم می‌کند. نتیجه چرخش تاس با توجه به قوانین مکانیک کلاسیک از طریق روش پرتاب تعیین می‌شود.
یکی از بازی‌های معمولی تاسی معاصر، کِرَپ است که در آن دو تاس به طور همزمان پرتاب می‌شود و شرط بندی‌ها بر روی ارزش کل دو تاس انجام می‌شود. از تاس غالباً برای معرفی در بازی‌های تصادفی یا شانسی میزی استفاده می‌شود، که اغلب برای تصمیم گیری در مورد حرکت قطعه‌ای در امتداد تخته (مانند تخته‌نرد و مونو‌پولی) استفاده می‌شود.

نحوه ساخت  و طراحی تاس

تاس‌های معمولی مکعب‌های کوچکی هستند که اکثراً 1.6 سانتی متر (0.63 اینچ) عرض دارند و سطح آنها از یک تا شش، معمولاً با الگوهای نقاط گرد به نام خال‌ها شماره گذاری می‌شود. (گاهی اوقات استفاده از اعداد عربی دیده می شود، چنین تاس‌هایی کمتر رایج است)
خال‌های تاس‌های استاندارد شش وجهی در الگوهای خاصی مرتب شده‌اند. تاس‌هایی به سبک آسیایی الگوهای مشابه غربی دارند. علاوه بر این، اندازه خال‌ها در تاس‌های سبک آسیایی متفاوت است و خال‌ها در اعداد 1 و 4 قرمز رنگ هستند.

ساخت تاس

تاس‌های با لبه‌های گِرد از طریق فرایند قالب گیری تزریق پلاستیک تولید می‌شوند. خال‌ها یا اعداد روی تاس بخشی از قالب هستند. می‌توان رنگ‌های مختلفی به تاس‌ها اضافه کرد تا مات یا شفاف شوند، یا ممکن است با اضافه کردن چندین رنگدانه، آنها را طرح دار یا مخطط کنند.
رنگ آمیزی برای شماره گذاری با غوطه ور شدن تاس به طور کامل در رنگ حاصل می‌شود که اجازه خشک شدن دارد. سپس تاس از طریق یک فرآیند پایانی مشابه صیقل دادن سنگ پرداخت می‌شود. ماده ساینده به غیر از فرورفتگی‌های شماره، تمام رنگ‌ها اضافه را از بین می‌برد. سپس از ساینده ظریفتر برای صیقل دادن تاس استفاده می‌شود. این روند همچنین لبه‌های صاف و گرد روی تاس را ایجاد می‌کند.
تاس‌های لبه‌ تیز کازینو ممکن است به ترتیب دارای پوشش‌های صیقلی یا ماسه‌ای باشند که آنها را شفاف می‌کند. تاس‌های کازینو جای خال‌های خود را سوراخ می‌کنند، سپس با رنگی با همان تراکم مواد استفاده شده برای تاس‌ها پر می‌شوند، به طوری که مرکز ثقل تاس‌ها تا حد ممکن به مرکز هندسی نزدیک باشد. تمام این تاس‌ها با شماره سریال مهر می‌شوند تا از تقلب‌های احتمالی جلوگیری کنند. تاس‌های تخته نرد دقیق به همین روش ساخته می‌شوند. آنها کمی کوچکتر هستند و گوشه‌ها و لبه‌های آنها برای حرکت بهتر در داخل فنجان تاس و جلوگیری از آسیب رساندن به سطح تخته بازی گرد است.

ریشه شناسی و اصطلاحات

کلمه die از فرانسه قدیمی آمده است؛ از لاتین datum ” چیزی که داده می‌شود یا بازی می‌شود. “در حالی که اصطلاحات ace ، deuce ، trey ، cater ، cinque و sice نام اعداد هستند و تقریباً منسوخ شده‌اند، اما هنوز هم توسط برخی از قمار بازان حرفه‌ای برای تعیین طرف‌های مختلف تاس استفاده می‌شود.

تاس تقلبی
تاس تقلبی، وزن دار، فریبنده یا کج تاسی است که در آن دستکاری شده است به طوری که بیشتر یا کمتر با یک طرف خاص رو به بالا فرود می‌آید. روش‌های مختلفی از جمله مدل‌های خاص گرد کردن، وزن دار کردن و غیره برای ایجاد تاس‌های تقلبی وجود دارد. در کازینو‌ها و سالن‌های قمار اغلب از تاس‌ها با ترکیب شیمیایی سلولز استات شفاف استفاده می‌شود زیرا تشخیص دستکاری و تقلب در آن آسان تر از تاس‌های مات است.

انواع تاس

تاس چند وجهی
اشکال مختلف مانند تاسهای دو طرفه یا چهار طرفه در یافته‌های باستان شناسی که از مصر باستان یا خاورمیانه است، ثبت شده است. در حالی که تاس شش ضلعی مکعبی به متداول ترین نوع در بسیاری از نقاط جهان تبدیل شد، اشکال دیگر همیشه شناخته می‌شدند، مانند تاس‌های 20 طرفه در زمان بطلمیوسی و رومی.سنت مدرن استفاده از تاس‌های چند وجهی از اواخر دهه 1960 شروع شد که تاس‌های غیر مکعبی در بین بازیکنان بازی‌های جنگی محبوب شدند و از آن زمان به بعد به طور گسترده در بازی‌های نقش آفرینی و بازی‌های ورق کار می‌کردند.

انواع نادر

” تاس‌های منصفانه یکنواخت ” تاس‌هایی هستند که به دلیل تقارن تاس و با توجه به قرینه بودن هر طرف، همه صورت‌ها تاس نتیجه مساوی دارند. از لحاظ تئوریک، این موارد شامل:اجسام افلاطونی، اجسام کاتالان، منشور دوتایی، ذوزنقه، دیس فنوئیدها (مجموعه ای بی نهایت از چهار ضلعی ساخته شده از مثلث های غیر منظم متجانس)، منشورها، غیر منشوری هستند

تاس غیر عددی

چهره اکثر تاس‌ها با استفاده از توالی اعداد کامل برچسب گذاری می شوند، که معمولاً از یک شروع می شوند و با خال یا رقم بیان می‌شوند. با این حال، برخی از بازی‌ها وجود دارند که به نتایج دیگری غیر از اعداد نیاز دارند. به عنوان مثال می توان به بازی‌های لغتی باگِل، دستورالعمل‌های نبرد سنتی وارهامر، فاج، نمادهای کارت بازی برای تاس‌های پوکر و دستورالعمل‌های اعمال جنسی با استفاده از تاس های جنسی اشاره کرد.

تاس‌های تناوبی

تاس‌ها ممکن است اعدادی داشته باشند که توالی شمارش مرتب که از عدد یک شروع می‌شود را نداشته باشند. یکی از این تغییرات در تاس استاندارد به عنوان ” متوسط ” شناخته می‌شود. این تاس‌های شش ضلعی با ضلع‌هایی به شماره‌های 2 ، 3 ، 3 ، 4 ، 4 ، 5 هستند. آنها در برخی از بازی‌های جنگی، جایی که تعداد محدود‌تری از اعداد مورد نیاز است، استفاده می‌شود. از این موارد می‌توان به تاس‌های سیچرمن و تاس‌های غیر قابل انتقال اشاره کرد.

تاس کروی

یک تاس را می‌توان با افزودن یک حفره داخلی به شکل چند وجهی دوتایی شکل تاس مورد نظر و یک وزنه داخلی، به شکل کره ساخت. وزنه در یکی از نقاط حفره داخلی ته نشین می‌شود و باعث می شود که تاس با یکی از اعداد ته نشین شود. به عنوان مثال، کره ای با یک حفره هشت ضلعی و یک وزنه داخلی کوچک که در یکی از 6 نقطه حفره که توسط وزن پایین نگه داشته می‌شود.

ارسال دیدگاه

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

اخبار

سه کازینو‌ی دیترویت در ماه آگوست مجموعاً ۶۹.۳میلیون دلار برنده شدند، که اولین ماه فعالیت آنها پس از تعطیلی‌های دولتی بود که چهار ماه...

مقالات

پوکر مسلماً محبوب ترین بازی کارتی در جهان امروز در هر دو بازی‌های کازینو‌ و آنلاین مجازی است. یادگیری زیاد سخت نیست...

مقالات

او یکی از بزرگترین نامها در ورزش است و بیشترین طرفداران را در رسانه‌های اجتماعی  در بین سایر ورزشکاران جهان دارد.کریستیانو رونالدو فوق ستاره...

اخبار

بعد از اینکه تأیید شد اکثر شاکیان پرونده تقلب مایک پستل با سالن قمار استونز و جاستین کوراییتس